Tudósok 2011-ben
feltárták a közúti fuvarozók és járművezetők egészségügyi
kockázatait, és megdöbbentő összefüggésekre találtak.
Megállapították, hogy a munkakörből adódóan a sofőrök
folyamatosan változó környezetben vannak, így a
koncentrációképesség, reakcióképesség alapvetően befolyásolja
a baleseti kockázatot. A közúti balesetek jelentik a
legnagyobb károkozási tényezőt a vagyoni károkban és a
baleseti tragédiákban egyaránt. Mindezek alapján került
fókuszba a sofőrök egészségi- és pszichés összefüggéseinek
feltárása.
Az ismertető
elsőként említi meg, hogy az autógyárak a passzív védelemmel
próbálják a karambolok esetén csökkenteni a légzsákokkal és
más védelmi rendszerekkel a testi épséget, viszont a
balesethez vezető járművezetői okokkal legfeljebb az
alkoholszint és telefonálás korlátozását megszabó rendeletek
foglalkoznak. A valós kiváltó okok ennél sokkal mélyebben
gyökereznek. A cikk folytatásához kattints ide!
A
sofőr a munkaidejének szinte teljességét folyamatosan változó
környezetben és mozgó kabinban tölti. A járművezető figyelmét
számtalan információ és információs eszköz leköti. Leköti a
figyelmét viszont a sofőr saját egészségügyi állapota is,
ezzel viszont eddig alig foglalkoztak. A folyamatosan változó
környezet és a halmozott információk, vezetési cselekmények és
teljesítmény kényszer folyamatosan fennálló relatív magas
stressz szintet eredményeznek. A vezetői ülés relatív
kényelmesre van kialakítva, vezetés közben ez viszont állandó
mozgó, rázkódó felület jelent, az jellemző testtartás pedig
természetesen ülő helyzet. A korábbi tanulmányok
megállapították, hogy a mozgó ülésfelület és háttámla a gerinc
csigolyák fokozott megterhelését idézi elő, ami a munkaköri
egészségügyi kockázatok körében a „lumbágó” kockázatot
jelenti, azaz a lumbális csigolyák és porckorongok jelentős
túlterhelődését.
A
mai felismerések szerint a folyamatos ülőpozíció miatt a
belsőszervek folyamatosan súlyukkal nyomják egymást, ezáltal
csökken a vérkeringés képesség a hasűrben, nő a szervek
terhelése és csökken a tápanyagellátottság szintje. A
folyamatos ülőpozíció további kockázata a csípő szakaszon
legnagyobb terheket elszenvedő urogenitális szervek, hólyag,
nemiszerv, prosztata, herék, illetve a vastagbél, végbél. Nem
csoda hát, ha sofőrbetegségek közé sorolódik ezután az
aranyér, veseelégtelenség, prosztata gyulladás stb.
Kockázatot
jelent továbbá a folyamatos közlekedés miatt az ürítés
rendszerességének elmaradása, hiszen elmarad a folyamatos
folyadékbevitel az illemhelyek hiánya és higiéniája miatt, ez
viszont következményként az öntisztulás méregtelenítő
folyamatát gátolja, az immunrendszert fokozottan terheli.
Új
felismerés az is, hogy az állandó ülőpozíció miatt a csípőtáji
erek, főverőér és visszerek folyamatosan extrém nyomás alatt
vannak, így a lábszár erei és a láb mélyszövetei nagyobb
vérnyomás alatt állnak, és mivel ez extrém feladatot jelent a
szívnek is, a kockázatok halmozottak.
A
tudósok szintén új felismerése az ülőpozícióból adódó ideg
ingervezetések extrém zavara, mivel az állandó ülő testhelyzet
a derék és csípőtájon fokozottan terheli a szervek működéséről
információt szállító idegpályákat, így azok sem nem tudnak
megfelelő információt továbbítani az agyba, sem pedig azok
szerint nem tudnak terhelésmentesen regenerációs
szabályzásokat kezdeményezni. Az idegpályák terheltsége, a
testtömegből adódó nyomásteher, a korlátozott keringés tehát
halmozza az egészségügyi kockázatokat a járművezetők
munkavégzése során. Magyar tudósok ezek felismerését követően
kialakítottak egy vélhetően egyedülálló kezelési módszert, ami
csökkenti a szövődmények kockázatát, megfelelő kedvező
élettani állapotot segítenek visszaszerezni az érintett
népesség körében.
A kutatások
eredményeiből fakadóan olyan orvosi eljárást alakítottak ki
(EMOST), amely képes az idegpályák ingervezető képességét
regenerálni, és az ingervezetések javításával a természetes
regenerációs folyamatokat rendezni mellékhatások nélkül. A
terhelések csökkentésével, a természetes regenerációs képesség
helyreállásával javul a járművezetők stressz szintje, javul a
reflex- és reakcióidő, javul a szervek összehangolt működése,
a munkaalkalmasság képesség fokozódik, és az egészségügyi
kockázatok csökkennek. A nemzetközileg elismert magyar kutató-
és fejlesztőcsoport e felhívással a közúti biztonság emberi
tényezőinek feltárásával, egészségügyi összefüggések
bemutatásával kíván közösségi célokat szolgálni.
forrás:
BioLabor, Dr. Erdőfi-Szabó Attila
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése